DEĞERLER EĞİTİMİ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
(Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar)
Amaç
Madde 1
a. Öğrencilere; Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'na ve demokrasinin ilkelerine, insan hakları, çocuk hakları ve uluslar arası sözleşmelere uygun olarak haklarını kullanma, başkalarının haklarına saygı duyma, görevini yapma ve sorumluluk yüklenebilen birey olma bilincini kazandırmak,
b. Öğrencilerin, millî ve evrensel kültür değerlerini tanımalarını, benimsemelerini, geliştirmelerini bu değerlere saygı duymalarını sağlamak,
c. Öğrencileri, kendilerine, ailelerine, topluma ve çevreye olumlu katkılar yapan, kendisi,
ailesi ve çevresi ile barışık, başkalarıyla iyi ilişkiler kuran, iş birliği içinde çalışan, hoşgörülü
ve paylaşmayı bilen, dürüst, erdemli, iyi ve mutlu vatandaşlar olarak yetiştirmek,
d. Öğrencilere bireysel ve toplumsal sorunları tanıma ve bu sorunlara çözüm yolları arama
alışkanlığı kazandırmak,
e. Öğrencilere, toplumun bir üyesi olarak beden ve ruh sağlığının yanı sıra ailesinin ve
toplumun sağlığını korumak için bilimsel süreçlere ve ahlakî değerlere uygun olarak karar
verme alışkanlığını kazandırmak,
f. Öğrencilerin kendilerine güvenen, sistemli düşünebilen, girişimci, plânlı çalışma alışkanlığına ve eleştirel bakış açısına sahip, estetik duyguları ve yaratıcılıkları gelişmiş
bireyler olmalarını sağlamak,
g. Öğrencilerin kendisine, ailesine ve topluma karşı sorumluluk duyabilen, üretken,
ülkenin ekonomik ve sosyal kalkınmasına katkıda bulunabilecek yapıda bireyler olarak
yetiştirilmesini sağlamak,
h.Öğrencilerin kişisel, toplumsal tüm kaynakları ve zamanlarını etkin, yerinde ve verimli
kullanmalarını sağlamak,
ı. Öğrencilere temel insanî değer ve erdemleri kazandırma, değerlere karşı duyarlılık
oluşturma ve onları davranışa dönüştürme konusunda yardımcı olmak,
i. Öğrencilere okuma zevk ve alışkanlığı kazandırmak,
j. Öğrencilere Türk dilini sevdirerek, dilimizdeki yozlaşmaların önüne geçilmesini sağlamak,
k.Her öğrencinin biricik ve tek olmasını, bu tek ve biriciklerin çoklar olabilmesini ve
okullarımızı çoklar içinde özel olmayı sağlayan bir yaşam merkezi durumuna getirmeyi
sağlamak, l. Öğrencilerimizin millî, manevî ve evrensel değerleri hayata geçirmelerini sağlayarak toplumsal dayanışma ve bütünleşmeye katkı sağlamak,
m. Değerlerimizin gelecek nesillere aktarılmasındaki önemli görevi yerine getirerek artan ve
değişen risk ve tehditlerden bireysel ve toplumsal korunmayı sağlamak.
Kapsam
Madde 2- Bu yönerge İstanbul İlindeki tüm resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim ve
ortaöğretim okul/ kurumlardaki öğrencilere olumlu tutum ve davranış kazandırma amacıyla
yapılan çalışmalarda Millî Eğitim Müdürlüğü, Strateji Geliştirme Şubesi, ARGE birimi, Okul
Müdürlükleri ve öğretmenlerin yapacağı işlerle ilgili usul, esas ve çalışmaları kapsar.
Dayanak
Madde 3 - Bu yönetmelik, 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu, Okul Öncesi Eğitim
Kurumları Yönetmeliğinin 5.maddesi, Meslekî ve Teknik Eğitim Yönetmeliğinin
5.maddesinin c bendi, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı 229 sayılı
İlköğretim Kurumları Yönetmeliği hükümleri, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği
5.maddesinin b,c bentleri, Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri
Yönetmeliği, Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik Planı, İl Millî Eğitim Müdürlüğü Stratejik
Planı, 18.Milli Eğitim Şurası Çalıştay Raporu ve 2010/53 Sayılı (İlk Ders Konulu) Genelgeye
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4-
a.Millî Eğitim Müdürü: İstanbul İl Millî Eğitim Müdürünü
b.Millî Eğitim Şube Müdürü: Strateji Geliştirme Şube Müdürünü
c.ARGE Birimi: ARGE Birimi ekip üyelerini
d.Okul Müdürü: İlimizdeki tüm resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim ve orta öğretim
okul/kurum müdürlerini
e. Öğretmenler: İlimizdeki tüm resmî ve özel okul öncesi, ilköğretim ve orta öğretim
okul/kurumların öğretmenlerini tanımlar.
g Değerler Eğitimi. İl Yürütme Komisyonu: İl Millî Eğitim Müdürlüğü Strateji Geliştirme
Şube Müdürü, ARGE birimi üyelerini,
h. Değerler Eğitimi Okul/Kurum Yürütme Kurulu: Okul müdürü veya sorumlu müdür
yardımcısı başkanlığında, rehber öğretmenler, her sınıf seviyesinden bir sınıf rehber
öğretmeni, okul aile birliğinden bir kişi, okul öğrenci temsilcisinden oluşan komisyonu
tanımlar.
İKİNCİ BÖLÜM
Uygulama İlke ve Esasları
Madde 5
1. Değer Kazandırma Uygulama İlkeleri ve Etkinlikleri belirlenirken 2010/53 sayılı İlk
Ders Genelgesi ve bu genelgede belirtilen faaliyet örneklerine öncelik verilecektir.
2. Okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretimde görevli öğretmenlerimiz, rehber öğretmenler
ile eğitim yöneticilerimizin rehberliği ve desteğiyle ders içi ve ders dışında, Ek' te yer
alan örnek etkinliklerden de yararlanarak değerler eğitimine yönelik faaliyetler
gerçekleştireceklerdir
3. Değerler Eğitimi konusunda basın yoluyla kamuya bilgi verilir.
4. 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanununda yer alan Türk Millî Eğitiminin genel
amaçları ile öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyi, ilgi, yetenek ve öğrenim seviyeleri
etkinliklerde dikkate alınacaktır.
5. Okullarda oluşturulan Değerler Eğitimi Okul/Kurum Yürütme Kurulu uygulamada
yönetim ve organizasyon görevini üstlenecektir.
6. Uygulamada diğer bütün öğretmenler eşit derecede sorumluluk sahibi olacaktır.
7. Değerler Eğitimi konusunda öncelikle ilimizdeki tüm resmî ve özel okul/ kurumlardaki
okul müdürü ve rehber öğretmenler bilgilendirme seminerine alınacaktır. Daha sonra
rehber öğretmenler kendi okullarında bütün öğretmenleri bilgilendirecektir. (Bağımsız
anaokullarından rehber öğretmen olmadığı için herhangi bir öğretmen)
8. Dönemde iki olmak üzere eğitim-öğretim yılında toplam dört değer, çeşitli etkinliklerle
öğrencilere ve ailelere verilerek bunların davranış hâline getirilmesi, devam eden
aylarda da önceki değerlerin pekişmesi için tekrarlar yapılması sağlanacaktır.
9. Belirlenen değer konusunda öncelikle veliler mektup, seminer veya toplantılarla
bilgilendirilecektir.
10. Ele alınan değer okul/kurum web sitelerinde, çeşitli kitle iletişim araçlarında uygulama
örnekleri ve fotoğraflarla yayınlanacak, kamuoyunun desteği sağlanacaktır.
11. Değerler konusunda ARGE birimi tarafından hazırlanan ön test ve son testler okullarda
belirlenen örneklem gruplar üzerinde uygulanacak ve sonuçlar değerlendirilecektir.
Değerlendirme dönemde iki kez yapılacaktır. Örneklem grup, mevcudu 500 ve
üzerinde olan okullar için %10, mevcudu 500 ve altında olan okullar için %20 olarak
belirlenecektir.)
12. Değerler konusunda olumlu gelişmeler gösteren, yaşıtlarına örnek olan öğrenci veya
sınıflar okul yönetimi tarafından sosyal ödülle ( alkış, teşekkür, övgü vb.) ödüllendirilecek, yıl içindeki görevlerde (23 Nisan'da temsilî olarak göreve gelme gibi)
bu öğrencilere öncelik verilecektir.
13. 2003 yılından itibaren geliştirilen öğretim programlarına yansıtılan kültürel ve evrensel
değerlerimiz sınıf veya branş öğretmenleri tarafından ders konuları anlatılırken
geçiştirilmeyecek, üzerinde titizlikle durulacak, değerler eğitimi ile ilişkilendirilecektir.
14. İşlenecek değerler aşağıdaki gibidir. Değerlerin hangi tarihte ve ne tür etkinliklerle
uygulanacağı hazırlanacak bir çalışma takvimi ile okul/kurumlara iletilecektir.
15. Değerler Eğitimi İl Yürütme Komisyonu değerleri ve değerlerin işleniş sırasını
değiştirme yetkisine sahiptir.
DEĞERLERLERİMİZDEN BAZILARI
Sevgi,
Sorumluluk,
Saygı,
Hoşgörü
‐ Duyarlılık,
Özgüven,
Empati,
Adil olma,
Cesaret, liderlik
Nazik olmak,
Dostluk,
Yardımlaşma, dayanışma,
Temizlik,
Doğruluk, dürüstlük
Aile birliğine önem verme,
Bağımsız ve özgür düşünebilme,
İyimserlik,
Estetik duyguların geliştirilmesi,
Misafirperverlik,
Vatanseverlik
İyilik yapmak,
Çalışkanlık,
Paylaşımcı olmak,
Şefkat - merhamet,
Selamlaşma,
Alçakgönüllülük,
Kültürel mirasa sahip çıkma,
Fedakârlık.
Yürürlük Hükümleri
Madde 6 -Bu yönerge Valilik onay tarihinden itibaren yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 7- Bu Yönerge hükümlerini İl Millî Eğitim Müdürü yürütür.
DEĞERLER EĞİTİMİ ÜZERİNE
http://istmem.com/upload/cms/degerler_egitimi.pdf
OKULUMUZDA YAPILAN ETKİNLİKLER
08/11/2019 Cuma günü Mevlüd Kandili olması sebebiyle, "Değerler Eğitimi Kulübü" çerçevesinde lokum ve gülsuyu alınmış, 10-E sınıfı Değerler Eğitimi Kulübü öğrencileriyle tepsilere dizilerek tüm sınıflara ve öğretmenlere "Mevlüd Kandiliniz Mübarek Olsun" hayır dilekleriyle ikram edilmiş ve farkındalık meydana getirilmiştir.